Simadda! - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van Frits Los - WaarBenJij.nu Simadda! - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van Frits Los - WaarBenJij.nu

Simadda!

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

05 Augustus 2009 | Nederland, Alphen aan den Rijn

Lieve mensen,
Simadda (welkom in het Oromo) op Fritsinethiopie.waarbenjij.nu,

In dit dagboek kunnen jullie vanaf september op digitale wijze mijn avonturen meebeleven. Zoals jullie weten bevind ik me in de bijzondere positie dat ik de komende twee jaar een bijdrage mag leveren aan onderwijskontwikkeling in Ethiopië. Dit zal ik trachten te doen vanuit de visie op ontwikkelingswerk zoals VSO dit al vijftig jaar met succes uitdraagt in grote delen van de wereld.

Onderwijsvisie VSO:
VSO Internationaal werkt in het onderwijs in 21 landen in Afrika en Azië en het Pacifisch en Caribisch gebied. De visie van VSO Internationaal is een wereld waarin alle kinderen toegang hebben tot basisonderwijs van goede kwaliteit. Dit houdt in dat ook de meest achtergestelde groepen–meisjes, kinderen met een handicap, etnische minderheden en kinderen getroffen door hiv en aids–naar school gaan.

In 2000 beloofden 164 regeringen zich in te zetten voor “Onderwijs voor Iedereen,” dat stelde dat iedereen recht heeft op basisonderwijs. Daarop hebben rijke landen meer geld besteed aan onderwijs in ontwikkelingslanden en hebben arme landen onderwijs toegankelijker gemaakt, óf door het gratis aan te bieden, óf door meer scholen op te richten. Echter, wanneer het aantal leerlingen stijgt, neemt ook de druk toe op toch al overbelaste onderwijssystemen, wat de kwaliteit van het onderwijs nadelig beïnvloedt.

We pakken dit probleem aan door onderwijssystemen te versterken en de kwaliteit van het lesgeven te verbeteren.

Vakdeskundigen helpen het onderwijs te verbeteren door bij lerarenopleidingen te werken en door met groepen scholen nieuwe lesmethoden te ontwikkelen. Door de manier van lesgeven te verbeteren, zodat de lessen plezierig, praktisch en interactief zijn, gaan er meer kinderen van school met de vaardigheden en kennis die hen betere kansen geven in hun leven. Ze zijn minder kwetsbaar voor hiv en aids en discriminatie, blijven gezonder en kunnen beter in hun levensonderhoud voorzien.

We werken ook samen met lokale overheidsinstellingen en Ministeries van Onderwijs op het gebied van bijvoorbeeld toetsen en toetsvormen, strategische planning, ontwikkeling van een landelijk curriculum en landelijke kwaliteitsnormen. (voor meer informatie: www.vso.nl)