Inni barsiisaa - Hij is een leraar - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van Frits Los - WaarBenJij.nu Inni barsiisaa - Hij is een leraar - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van Frits Los - WaarBenJij.nu

Inni barsiisaa - Hij is een leraar

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits

07 Augustus 2009 | Nederland, Alphen aan den Rijn

Nu het eerste bericht geplaatst is, wordt het tijd dat ik uiteenzet wat ik precies ga doen namens VSO.

Mijn vertrek vindt plaats op 12 september. Via London zal ik met een kleine delegatie VSO'ers Ethiopië aandoen. Bij aankomst zullen we in de hoofdstad verblijven, alwaar we een 'In Country Training' krijgen. Deze twee tot drie weken durende training is erop gericht kennis te maken met de cultuur, de taal en de geschiedenis van het land. Verder doen we ervaring op met praktische gebruiken, zoals het hanteren van een waterfilter en het koken op kerosine. Op 12 of 13 september vieren de Ethiopiërs overigens hun nieuwjaar, al met al een bijzonder moment om het land binnen te komen. In Ethiopië houdt men zich aan de Juliaanse kalender. Het jaar is hierbij ingedeeld in 12 maanden van 30 dagen en een maand(je) van 6 dagen. Ook wordt er een totaal 'afwijkende' urenindeling gehanteerd die bij nadere bestudering zo gek nog niet is. Men gaat uit van twee etmalen die beide opgedeeld zijn in twaalf uren. Zo zijn er 12 dagelijkse uren en 12 nachtelijke uren. Om 7 uur 's morgens is het in Ethiopische tijd 1 uur 's ochtends en 's middags om 18 uur is het 12 uur Ethiopische tijd. Het is dus belangrijk om bij afspraken met de lokale bevolking, voor zover deze gemaakt worden, na te gaan welke tijd er precies wordt bedoeld.

Vanaf september zal ik werkzaam zijn in Nekemte, een provinciehoofdstad ca. 300 km ten westen van Addis Abeba. Het bevindt zich in hooggelegen gebied (2400 m) en kent een gematigd tropisch klimaat. Het gebied wordt bewoond door de Oromo, de meest voorkomende bevolkingsgroep in Ethiopië. Nekemte is de hoofdstad van Wolega Region in de provincie Oromiya en kent een inwonersaantal van 90.000 mensen. De meerderheid van de bevolking is moslim. Momenteel vasten de moslims, dit heeft ongetwijfeld ook een grote invloed op het dagelijks leven in Nekemte. Ethiopië kenmerkt zich als zeer religieus, gelet op de vele aanwezige godsdiensten en de eeuwenoude overleveringen. Dit is bepalend voor het straatbeeld en de levensmentaliteit van de Ethiopiërs, iets wat mij zonder enige twijfel zal inspireren.

Mijn werk vindt voornamelijk plaats op het Teacher Training Institute (PABO) in Nekemte. Alhier zal ik mezelf inzetten om op gelijkwaardige basis en vanuit de behoeften van de lokale leerkrachten op zoek te gaan naar mogelijke oplossingen van hun problemen en uitdagingen. In formele termen gaat het erom dat ik als 'In-cluster Service Teacher Trainer' verbeteringen bewerkstellig, gericht op:
- ontwikkeling van onderwijsmethodologieën, waarbij het kind centraal staat.
- verbeteren van de Engelse taalvaardigheid
- het verder professionaliseren van de opleiding
Echter, in een onderwijssituatie waarin een leerkracht lesgeeft aan gemiddeld zo'n 90 kinderen, kan ik me voorstellen dat mijn expertise op een geheel andere wijze ingezet wordt.

Wat boven kijf staat is dat de werksituatie erop gericht moet zijn om samen met de lokale bevolking te komen tot ontwikkeling. Niet voor niets kies ik voor het werken namens een ontwikkelingsorganisatie die deze visie belichaamt. Juist dit faciliteren vanuit gelijkwaardigheid zie ik als de ultieme uitdaging voor hetgeen me te wachten staat.
Een leerkracht aardrijkskunde op de middelbare school vertelde me ooit dat een oud-Chinees spreekwoord luidde: 'Geef een man geen vis, maar een hengel.' Echter, meneer Jaap K., een hengel is pas waardevol als de man ermee wil vissen en dan mag men niet vergeten om hem deze vaardigheid te leren. Wat mij betreft kan de VSO formule niet beter geschetst worden.

VSO - Sharings Skills

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frits

Actief sinds 05 Aug. 2009
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 56060

Voorgaande reizen:

12 September 2009 - 20 Augustus 2011

Sharing skills and changing lives in Ethiopia

Landen bezocht: